Raadplaat 276


Deze Raadplaat was wel een beetje moeilijk. Of zoals Leo van den Boogaard opmerkte: "Ik herken niemand maar als je de uitslag ziet zeg je: o ja.."
En het antwoord is: de heer H.P. de Roos (9) was 25 jaar in dienst bij de firma Doornbos in de Wilhelminastraat. De overige namen staan onder de foto. Alleen Corrie Bekker heette na haar huwelijk Mevr. Gijsbertse.
Blijft over: nummer 1, wie is dat?
De foto is van 1949.

Raadplaat 277


We hebben de RaadPlaatRaders expres een beetje op het verkeerde been gezet. Niet in Bodegraven was een deel van de vraag....Deze foto is gemaakt in 1961 op de Overtocht, toen nog (tot 1964) gemeente Zwammerdam. Het is de opening van de (kachel)winkel van de fam. Piket! Met Ivonne Piket als klein meisje samen met haar ouders op de foto! (daarvoor de smederij van de fam. Piket tegenover de R.K. kerk) De heer met de sleutel in zijn hand is: C.G. Van Dobben de Bruijn de burgemeester van.....inderdaad Zwammerdam! Er werd een paar maal gedacht aan burgemeester Croles maar dat was een geheel andere man en dus ook van een andere gemeente!. Zie onderstaande foto!



Raadplaat 278


Het Bodegraafse N.S. Station.

Gebouwd op 138 heipalen blijkt uit een reactie, leuk om te vernemen!
Heel herkenbaar alles.


Raadplaat 279


Kruidenier De Wit uit de Meije!
Boven het dak is nog net de punt van de watertoren 'Pietje Potlood' te zien.

Verder veel leuke herinneringen!


Raadplaat 280



In ons boek: "KAAS: op blz.98 staat het verhaal van de firma Freericks.
Op de hoek Van Tolstraat/Brugstraat hadden zij hun kaaspakhuis. Nu vindt u een makelaar op deze plek.
P.L.P. is afkorting van het Latijnse 'Primum Lapidem Posuit', en dat betekent: hij/zij heeft de eerste steen gelegd.
Het kaaspakhuis is in 1910 afgebrand. Het zal wel een gezellige kaasfondue geweest zijn denken we? Na de brand is het bedrijf naar Utrecht vertrokken en is hier het grote gebouw gekomen van de Rotterdamse Bank.


Raadplaat 281


De schuur van groenteman Arie van Katwijk op de hoek van de Oud Bodegraafseweg en de Nassaustraat. Bij de spoorwegovergang. Voor het groeiende verkeer gesloopt om de bocht ruimer te maken denken we.
Nu helemaal niets meer van te vinden?
Op onderstaande foto de huidige situatie.


Raadplaat 282


Veel antwoorden en discussie over de Raadplaat van vorige week.
Veel informatie van Kees van 't Hoog maar hij woont er naast dus als hij het niet weet...


Jan vd Born heeft er veel voetstappen en we vernamen dat zelfs Zeeman daar opslagruimte heeft gehad...
Enkele foto's verduidelijken de situatie denken we!


Van de twee nieuwe huizen woonde inderdaad in de linker Burgemeester Borgdorff. Nu de fam. Kees Jan Bruijnen.

Raadplaat 283


De plek was natuurlijk niet moeilijk.
Inderdaad, ons station met 'bijgebouw'.
Links van het station zie je nog een ander gebouw. Geen politiebureau of Zorgstation maar...
Eerlijk gezegd gaat het ons dit keer om de reacties.
En deze waren zeker ook deze keer weer de moeite waard!

Raadplaat 284


Wim Hoogeveen (de schilder), Piet Walraven (Kolenhandelaar) en Wim Rietveld.
Gefotografeerd voor de schilderswinkel in de Julianastraat.
Op onderstaande foto links de huidige toestand van het pand
Gelukkig gaat ook dit opgeknapt worden!


Raadplaat 285

Lia van Schajik reed er, op 6-jarige leeftijd, in de sloot met haar fiets en Jan van der Born heeft er gewerkt evenals Bep van Winkel! Veel leuke reacties weer!

De brug naar de witte huizen op de Noordzijde tegenover begraafplaats Vredehof is de oplossing.


We moeten de inzenders nog wel even een beetje opvoeden: Bijna heel Bodegraven praat over de "melkfabriek" maar het was daar een "kaasfabriek". Er werd geen melk gemaakt maar kaas!
Plaatselijk werd er wel melk en karnemelk geleverd aan de melkventers.
In onze uitgave "Een bijzondere kaasfabriek Oud Holland door Aad Vernooij" meer over onze kaasfabriek.
Helaas is deze uitgaven uitverkocht.

Raadplaat 286


Dit was een grapje...De prachtige bloesem aan de Emmakade op een hoop geveegd of eerst gevist uit het water.
We begrepen uit het commentaar dat iemand de bloesem uit de vaart haalt?
De huidige bomen zijn geplant rond 1988 als vervanging van de vorige sierkersen.
Er hebben vroeger ook eerst lindebomen en later kastanjes gestaan.
In Oud Boreft Deel 2 meer foto's met diverse soorten bomen.


We begrepen uit het commentaar dat iemand de bloesem uit de vaart haalt?

Weet iemand wanneer ongeveer deze bomen geplant zijn en welk soort bomen er daarvoor stonden? Een klein jaar geleden hebben wij nog een Raadplaat van ongeveer 100 jaar oud geplaatst.

Raadplaat 287


De voormalige Middenstandsbank op de Oude Markt. Tegenwoordig heet dit adres Kerkstraat 72. Een artikel over deze bank staat in de Boreftse Berichten 26.
Tegenwoordig bewoond door fam. Regtvoort
Terecht een gemeentemonument in Neo-Renaissance bouwstijl. Gebouwd rond 1895 en nog bijna helemaal in oorspronkelijke staat.
Een fraai bewaard pand naast rechts een 'modern' pand.

Raadplaat 288


Kiosk later restaurant " De witte wimpel" op Weijland nummer 13. In die tijd liep hier de Rijksstraatweg Leiden-Utrecht. De weg had ook toen een andere naam. Weet iemand welke? Of zelfs twee... Een kopje koffie op dit terrasje kostte toen 8 cent en een glaasje Ranja 10 cent. (Kijk maar eens in Boreftse Berichten nr 28)



Afgebroken. Nu staan er twee "watervilla's".

Raadplaat 289


De schilder is Jan Reijn. Hij schildert hier in de jaren 50 het huis van C. Steenbergen, Emmakade 1b.
Jan Reijn was of in dienst van schildersbedrijf Ranke.
Het huis is aan de buitenkant nog bijna in originele staat.
In de jaren 60 woont hier de familie W.van Zoest.
Wie er verder gewoond hebben, staat al in de vele reacties op Facebook.

Raadplaat 290

De draaibrug over de Dubbele Wiericke.

In 1878 werd een enkelsporige kraanbrug (leggers met spoor draaien rond een verticale as aan het landhoofd) gebouwd met een doorvaartwijdte van 5,70 m. Na het ongeluk op 23 december 1902 werd een draaibrug geplaatst. Deze werd in de nacht van 14 op 15 november 1975 vervangen door een elektrische hefbrug. Het dienstgebouwtje werd vernieuwd in 1903, in 1929 en in 1996.
Bron



Op 23 december 1902 reed om 6.22 uur de trein vanuit Bodegraven richting Woerden.
De brugwachter van de Dubbele Wiericke had zijn tijd verslapen, de wekker deed het niet, en hij was niet op zijn post.
De stationschef te Bodegraven had de trein toch laten vertrekken terwijl de Wierickebrug geopend was.
De afstand tussen de beide brughoofden is zeven meter en de machine met tender, een bagagewagen en twee derdeklas rijtuigen sprongen over het water . Het eerste- en tweedeklas ruituig zakte precies tussen de hoofden en bleef boven het water hangen.
Ramptoerisme is niet van vandaag of gisteren want dit ongeluk trok massa's kijkers: honderden mensen kwamen er op af!
Dit is in het kort wat te lezen is over het ongeluk 120 jaar geleden.
Zie voor een uitgebreid verhaal onze uitgave nr. 13 van Boreftse Berichten.

Openen van deze mini-hefbrug


Raadplaat 291


Inderdaad het huis van de Fam. Kruit, naast Kalkman, in de Wilhelminastraat. De meeste Raders hadden dit wel gevonden. Nu gesloopt en vinden we er een appartementencomplex.
Gelukkig is het pand aan de andere kant van Kalkman (nummer 18) wel behouden en is een Gemeentemonument!


Raadplaat 292


Daar woonden idd Sillo met zijn baas de blinde "krantenman" Boerefijn en ook nog een zuster.
Het huis stond op de hoek van de Prinsenstraat en de Spoorlaan.
Dit huis is al geruime tijd geleden gesloopt, maar de huizen daarnaast in de Prinsenstraat staan er nog steeds!
Er is op de plek van de afgebroken woning nooit een nieuw huis gebouwd en nu zie je dat een groot deel wordt ingenomen door een carport.


Bij de Raadplaat 146 van 9 augustus 2019 hebben wij al aandacht besteed aan Sikko en zijn Gerrit en verder staat er meer in onze uitgave " Anders nog iets" vanaf pagina 58.

Raadplaat 293


Deze Raadplaat van vonden we best moeilijk maar is toch geraden! De plaats werd op verschillende plekken in ons dorp gesitueerd maar de juiste plek is aan de Oude Rijn in de Kerkstraat waar de winkel van Dolfing Herenmode was. (Later Jones en Jones)
(Onder: foto voor de afbraak en in de toekomst en de foto ingezonden door Aat B.)



Ingezonden Raadplaat



Raadplaat 294


Raadplaat 295


Raadplaat 296

Raadplaat 296