Archief Raadplaten 26-50

Raadplaat 26

De smederij van De Bruin voorheen Bos in de Kerkstraat.
Paarden beslagerij om de paarden van hoeven te voorzien later ging het over in ijzerwaren en boeren producten firma bos later naar brugstraat verhuisd.
Nu op deze plek het Erasmushof.

Raadplaat 27

Meester v.d Kooij van de Verhoef Rolman School.
Vaste uitspraak van hem: "Wie wat bewaart, heeft wat". Hij bewaarde nl. alles...tot kleine touwtjes aan toe! Streng maar rechtvaardig.

Raadplaat 28

De Willemstraat bij Hero B. de Groot. Vroeger een grote werkgever waar kuipen werden gemaakt voor de industrie. Vakmensen daar want zo'n kuip mocht niet lekker natuurlijk, en de doorsnede was vaak enige meters!

Raadplaat 29

Hotel-Café van Rossum in de Van Tolstraat met als laatste eigenaar Koos Overkamp.

Raadplaat 30

Het nieuwe Bodegraven.
Beemdgras in Broekvelden.

Raadplaat 31

Dat was een kaasmerk van H.J. van de Poll Sr. en Jr. Eerst gevestigd in de Kerkstraat, later in een mooi pand in Broekvelden. Begonnen in de"gewone" kaashandel, later sterk in o.a het institutionele segment. Vooral met verpakte kaas, van éénplaks tot grootverpakking. Is samengegaan met Verkley Oudewater (Vepo). Uit de zaak gegaan en woonde tot zijn overlijden net voorbij de Put aan de Weipoort. Het bedrijf heeft nog verpakte kaas meegestuurd met de eerste ruimtevlucht van Wubbo Ockels. Een oorkonde hiervoor hing in de hal van het bedrijf aan de muur.

Raadplaat 32

Snackbar en kar van Arie en zijn vrouw Nel.
En ze hadden hun handel op twee locaties! Weet u het nog die oude bus bij het spoor op de Emmakade?

Raadplaat 33

Het eerste huis in de Van Tolstraat 3tegenover de Hoeck.
Mooie tegels aan de bovenkant van de gevel.

Raadplaat 34

Celia's Hoeve aan de Enkele Wiericke.
De Prinsendijk (achter Fort Wierickerschans aan de Zuidzijde).

Raadplaat 35

De Franse school achter het oude gemeente huis in de van Tolstraat.
Het in het centrum staande gebouw is in de zestiger jaren gesloopt en er is nu o.a. een parkeerplaats.
De foto is aan de achterkant genomen en het gebouw was zo te zien al niet meer in gebruik.

Raadplaat 36

De steen is al heel lang verdwenen en bevond zich in de zogenaamde Franse School achter het gemeentehuis in de Van Tolstraat. Er was hier een kleuterschool en op het laatst voor de afbraak had muziekkorps Triomf er de oefenlokatie/clubhuis.

Raadplaat 37

Bakkerij Jelluma en de automaat en het lekkere ijs werd veel genoemd.
Met een gebakautomaat!

Raadplaat 38

Het zwart-wit plein bij de Salvatorkerk aan de Vrije Nesse. Jaarlijks was daar een kermis!

Raadplaat 39

De Van Tolstraat. Wie daar op de voorgrond staat is veel moeilijker. Er zijn verschillende suggesties gedaan.
Tot 1964 de grens tussen Bodegraven en Zwammerdam. De fotograaf van dit plaatje stond in Zwammerdam. Het pand rechts is de huidige winkel van Expert en dat was vroeger de woning van huisarts Van Beek. Verderop de winkel van Ten Brink en het gemeentehuis.

Raadplaat 40

De westelijke zijmuur van het N.S. Station (naast het Zorgstation)

Raadplaat 41

Begin van de Emmakade/Wilhelminastraat met de drie zussen.
Nog voor dat het benzinestation van Heemskerk hier stond.

Raadplaat 42

De aanleg van de fabriek van Eminent bij de "Witte Vila" in de Wilhelminastraat.
Rechts de pastorie van de Geref. Kerk verder de achterzijde van de huizen in de Spoorstraat.

Raadplaat 43

Koos Overkamp en zijn moeder. Van Hotel/Café van Rossum (Nu Vrienden van de Hoek)

Raadplaat 44

De gevelsteen in de Luthersekerk.
De kerk is afgebrand in 1870 tijdens de grote dorpsbrand.
En het volgende jaar weer opgebouwd,

.

Raadplaat 45

Fort Wierickerschans, de manschapsverblijven.

Raadplaat 46

Meije 11 Fam. Stolwijk.
In deze aanbouw was er een tredmolen voor het karnen van de melk.

Raadplaat 47

Het huisje staat aan het spoor tussen de voormalige Eminentfabriek en het ook voormalige Slachthuisterrein.

Raadplaat 48

De Meent aan de Willem de Zwijgerstraat.

Raadplaat 49

Het zogenoemde "eerste" viaduct in voor auto's richting Utrecht en het "tweede" viaduct dat richting Reeuwijk leidde. Waaghalzen konden over de boog lopen wat niet ongevaarlijk was. Janus Verstoep is er eens afgevallen! Bij het verbreden van de A12 zijn de beide viaducten verdwenen.

Raadplaat 50

Burg. Vonklaan 2.
Het woonhuis van Pim Batelaan en de zoon van een kaashandelaar.
De familie Batelaan was vroeger met diverse familieleden zeer aanwezig in ons dorp.
En bijna allemaal in de kaashandel.